Hormones from hell - om p-piller och dess biverkningar

Jag har skrivit om det förut men kände att jag inte kunde låta bli när jag läste en artikel i metro om att kvinnor som går på p-piller dras till tryggare män då deras hormonella tillstånd är jämförbart med en gravid kvinna.



Det är förvisso jättebra, att de dras till trygga män, men jag vill ändå ge en liten spark i röven till alla hormonella preventivmedel men kanske mest till de som skriver ut dem.

Det är fantastiskt att vi har preventivmedel som förhindrar oönskade graviditeter och ger oss kvinnor frihet, men samtidigt blir jag lite mörkrädd över hur dåligt informerade de flesta är om preparatens verkan.

För många fungerar det utmärkt och det är kanon! Men det finns en stor grupp som får problem som de inte kan härleda till preparatet. Då talar jag bland annat om oförklarlig nedstämdhet och minskad lust.

Jag har hört och själv upplevt många gånger att tjejer helt plötsligt har tappat lusten eller blivit deppiga. De kan inte hitta någon klar orsak till det och eftersom barnmorskorna inte gärna talar om att dessa biverkningar kan uppstå därför kanske inte den första tanken att det beror på p-medlet.

Ofta får tjejerna höra att det bara är att stå ut och att biverkningarna så småningom går över.
Argumentet att "det är väl bättre än att bli gravid" används ganska flitigt och råd ges att man ska vänta i tre månader innan man ens börjar diskutera att byta preventivmetod.

Det är om problemen kommer i början, om de uppstår efter att man haft sitt preventivmedel ett tag blir problematiken än mer komplex eftersom kvinnan själv inte kan koppla sina symtom med p-medlet samt att barnmorskor inte är alltför frikostiga med den informationen.

Man får inte glömma bort att många av dessa preparat innehåller hormonella sammansättningar som hämmar ägglossningen, vilket är det som driver oss att reproducera, kroppen skickar ut en bomb med hormoner under ägglossningen som gör oss pilska och förmanar oss att göka som kaniner.

Dock är människors sex en lite mer komplex mekanism än bara reproduktion, men man bör vara medveten om vilken inverkan hormoner har på oss i stort och vilka funktioner man eventuellt distraherar.

Jag var 20 år fyllda när jag fick reda på att det fanns ett hormonfritt preventivmedel som jag kunde använda. Då hade jag plågats av diverse p-piller i ett par år.
Trots att jag gick till ungdomsmottagningen och förklarat att jag blev fet, tjurig och
frigid var det ingen som ens föreslog att jag skulle byta metod.


Jag fick kämpa för att ens få byta till en mindre vanlig p-pillersort.

Det jag vill få sagt är att informationen gällande preventivmedlens negativa biverkningar är väldigt sparsamma(troligen i rädsla för att många skulle bli skrämda) så måste vi kanske ta reda på den informationen själva.
Det är inte meningen att man ska må dåligt av sitt preventivmedel och börjar man bli nedstämd eller får något annat problem bör man uppmärksamma det och ta det på allvar.

Hormonella preventivmedel är inte bara av ondo, alla olika påverkbara och vissa märker knappt någon skillnad.
Men för de inte tål dessa lika bra finns alternativ med låg hormondos eller inga alls.
Var påstridig och envisa, läs på om alternativen och slutligen - gå för bövelen till läkaren och kolla upp om ni börjar må dåligt - det ska vara en fröjd att göka.

(Och så vill jag slå ett slag för den här fantastiska lilla saken http://preventivmedel.nu/preventivmedel/kopparspiral/)

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback