Morgonstund har guld i mun.

Eller en sked med laktosfri yoghurt.
 
 
Note to self: så här fräsch är man 05:00 om man går och lägger sig i tid.
 
I helgen blir det kräftskiva, lucky me, jag som älskar kräftor! Sen är resten bara en bonus.
Det är bara att ladda upp för nästa vecka är min 6-dagars vecka, då brukar man bli ganska mör.
 
Åh vad skönt det var att ta Bettis till jobbet idag.
Det är väldigt omdebatterat huruvida man behöver bil i Stockholm.
Och jag kan väl hålla med om att i Stockholm med sina kommunikationer så är det egentligen rätt onödigt i det avseendet, men sen är Stockholm stort och allt är inte within reach av tunnelbanan exempelvis.
 
Men det är en enorm bekvämlighet. När man jobbar kväll, när man ska storhandla eller åka till IKEA, eller när man ska åka utanför Stockholm där man inte kan ta bussen från tågstationen till dit man ska.
 
Min pärla!
 
Jag kan dra ett exempel på i vilka situationer jag avgudar min bil.
Om jag ska åka hemifrån, göra ett stopp hos mamma och sedan åka till Anna ser rutten ut så här med kommunaltrafik:
Hem - mamma 10 minuters bussresa, 20 minuters promenad (till och från bussen), totalt 30 minuter.
Mamma - Anna 35 min buss-och tunnelbaneresa, promenad 5 + 10, totalt 45 ,minuter.
Totalt: 1 timme och 15 minuter.
 
Med bil tar sträckan:
Hem - mamma 10 minuter
Mamma - Anna 15-20 minuter.
Totalt: 30 minuter
 
Det är en diff på 40 minuter.
 
Till jobbet tar den 1 timme dörr till dörr med kommunaltrafik, med bil tar samma sträcka 20-30 minuter om det inte är köer.
 
Det är lite roligt med alla som hävdar att bil är det mest onödiga som finns, sedan ser man hela tiden på facebook:
"Någon med bil som skjutsa mig dit? Någon med bil som kan hämta mig från IKEA?". Och när man åker hem från kompisar sent på natten är det en ovärdelig trygghet.
 
Ur en miljöaspekt är visserligen bilen katastrof och jag tycker det är fantastiskt att så många åker med kommunaltrafik eller cyklar (inte när de svänger ut från min döda vinkel utan att se sig för dock) men det finns vissa situationer när jag inte hade velat vara utan min bil för allt i världen.
 
 
 

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback