Statist eller slav?

Nu måste jag sova. Men först vill jag dela med mig av min mindre positiva upplevelse som statist.
 
Att vara statist är en rätt häftig upplevelse, man får vara där, man får se hur en filminspelning går till.
Man gör det gratis, vilket i och för sig är förståeligt, eftersom man är oerfaren och bara kan skymtas i bakgrunden - men, det är ändå ens tid man lägger på att göra detta.
 
Idag blev jag uppriktigt förbannad. Inspelningen skulle var från 16:30-23:00, vilket innebar att man i princip inte kunde lämna lokalen för man skulle vara beredd på att filmandet när som helst kunde sätta igång.
Vilket det typ aldrig gjorde. 90% av tiden gick åt till att vänta. Och vänta. Och vänta.
 
Vid 21:00-tiden var man ganska hungrig. Inte så överraskande med tanke på att man då inte hade ätit på minst 4,5 timmar.
Det som bjöds på var kakor och vatten, vid baren stod det några tjejer och som såg ut att servera smörgåsar. Ett par hungriga statister, inklusive jag, gick fram och frågade om man fick ta en macka.
"Alltså neej, de är inte till er. Mackorna räcker inte".
 
Där gick min gräns. Jag bidar ca 7 timmar av min värdefulla tid, för att jobba gratis och jag får inte ens en sketen jävla ostmacka. Så oerhört snålt och slavlikt.
Jag har gjort mycket "volontärarbete" och uppdrag och det minsta brukar vara att man får något att äta.
 
Detta blev bara för mycket och helt ärligt så vände jag på klacken och gick. Jag ska ändå upp och jobba tidigt imorgon.
Om jag någonsin gör ett statistjobb igen ska jag vara noga med villkoren, för man ska fan inte bara gå runt och vara tacksam för att man får synas i bakgrunden i 30 sekunder. Statisterna utgör en viktig del i arbetet, för en klubb-scen utan människor i blir förmodligen inte så trovärdig.
Det minsta man kan förvänta sig i lön är att få bli behandlad som lite bättre än en slav.
 
Nåväl, jag är en nödvändig erfarenhet rikare, nu ska jag krypa ner så jag får mina fåtal timmar sömn.
Godnatt med er.

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback