Massor med planering.

Har ni tänkt på hur mycket decembermånad präglas av just planering?
 
Det ska planeras inför jul, vilka klappar man ska köpa till vem, vad man ska ha på julbordet och vem som ska köpa/laga vad.
Jag, som är en liten virrpanna tycker det är skönast att planera långt i förväg så att man har allting klart innan. På det sättet slipper man stressa och kan ägna mer av sin tid åt det som faktiskt är kul istället för att slita sitt hår och fundera på vad, när och hur.
 
Idag har jag ägnat dagen åt att fräscha till mig lite nu när jag börjar friskna till. Det gör jag alltid när jag har varit sjuk, det gör att man verkligen känner att sjukdomsperioden är slut och att man är pigg och kry igen.
Imorgon går jag tillbaka till jobbet igen och det känns skönt.
 
Idag bokade jag tid för nyårsmake på frisersalongen jag brukar gå till. Onödigt kan tyckas, men jag anser att det är en skön lyx att unna sig. Då kan man totalt släppa det och låta någon som kan sin grej få göra det, jag får både make och hår fixat av en tjej som verkade jättegullig och duktig.
 
Nu kvarstår frågor som vad vi ska ha på julbordet och vem som ska göra vad. I en stor familj är det ett stort jobb att få ihop alla lösa trådar, vi är sex personer, det blir sex telefonsamtal att försöka samla alla och delegera ut uppgifter, pust.
 
Efter det börjar nyårsplaneringen, och den eviga frågan är - vad fan ska man äta till nyårsmiddag?
Jag kollade runt lite på hemsidor som alltommat.se, men de menyerna var ju überkomplicerade och ingenting jag har lust att ägna timtals åt. Det lär väl bli oxfilé med någon potatis och bea, toast skagen till förrätt om jag inte kommer på något bättre.
 
I år har "ute i god tid" varit mitt signum med allt, nyårsklänning, inhandling av saker och så vidare. Det har gjort att jag för första gången på länge kunnat njuta av högtiderna.
Vissa människor klarar av lite stress men jag fallerar totalt om det blir för mycket. Det är redan så mycket man ska hinna med, vänner, familj, jobb och nu träning.
 
Därför känns det skönare att ha allting klart så är det enda som är kvar att göra att njuta av alltsammans.

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback