ADHD-medicin är inte knark för de som behöver det.

Till det ägg som skrev i Metro att du tyckte det var fruktansvärt att ge barn med ADHD amfetamin.

Jag antar att du inte själv har ADD eller ADHD.
I så fall hade du vetat hur plågsamt det är att ständigt vara trött, att allting man företar sig tar en timme längre än för alla andra eftersom man - hur mycket man än försöker, omöjligen kan upprätthålla fokus.
Jag förmodar också att du inte heller vet vilken ångest det frambringar att gå i skolan, veta att du skulle kunna få MVG men i slutet av terminen får 9 IG-varningar därför att hjärnan får kortslutning när uppgifterna blir för många och man inte har en chans att hålla reda på allt.

Du har nog aldrig gråtit över att du gått ut gymnasiet utan betyg i ämnen som du har stor kunskap i därför att du inte lyckades hålla reda på alla uppgifter som skulle göras.

För hade du det, hade du känt den ångesten hade du aldrig skrivit ett så mäkta trångsynt debattinlägg i Metro. Då hade du aldrig gett föräldrar till barn med ADHD/ADD den ofantligt korkade idén att sluta medicinera sina barn.

Om du fortfarande inte förstått så kan jag beskriva det som att jag vaknade upp från en 18 år lång koma när jag äntligen fick min medicin.
Helt plötsligt kunde jag vara vaken en hel dag utan att behöva ta en tupplur på 2 timmar. Jag kunde påbörja och slutföra mina skoluppgifter med makalösa resultat.
Framförallt kunde jag leva en vardag där all min energi inte gick åt till att anstränga mig för att utföra triviala ting som för alla andra går per automatik.

Vi blir medicinerade med amfetamin för att vi behöver det. Det tillför det dopamin som våra hjärnor inte mäktar forsla runt som sig bör.
Det är en drog om den intas av normalt fungerande personer - för oss andra är den det som gör att våra dopaminnivåer blir vad som är normaltillståndet för de flesta andra.

Med detta vill jag säga, att jag tycker du kan ta ditt argument om att man ger barn knark, när man i själva verket ger dem rätten till det normala liv de förtjänar - och köra det långt upp i arslet.
Du har uppenbarligen ingen aning om vad du talar om och jag förstår inte hur du ens kan föreslå att man skall förvägra någon ett hjälpmedel mot ett handikapp bara för det av andra människor kan missbrukas.

Det är långt fler mediciner än concerta och ritalin som faller inom kategorin "knark".
Många barn får till exempel cocilana för sin rethosta. Cocilana innehåller ett morfinbaserat ämne (vilket inte går att missta sig på med tanke på hur drogad man blir av det)

Naturligtvis finns det personer med ADD/ADHD som inte vill ta medicin, det är upp till var och en.
Men de som väljer att ta den ska inte hindras.

Jag bifogar några länkar så att du kan läsa på bättre och förhoppningsvis få en gnutta förståelse för hur det är att leva med ADD/ADHD samt vilken ovärdelig hjälp detta "knark" är för oss i våra liv.
Om ADD:
http://adhd-npf.com/vad-ar-add/
http://www.lul.se/templates/page____3647.aspx

Om ADD/ADHD:
http://sv.wikipedia.org/wiki/ADHD


Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback