Hej ångest.

Seriöst alla runtomkring mig har eller håller på att sluta röka.
 
Jag är den enda som inte ens försöker, jag vet inte varför alla slutar röka just nu, kanske är det åldern, nu är man vuxen på riktigt och det är dags att lägga av med en sådan onödig vana.
 
Jag reflekterar ofta över varför jag började, jag var nämligen 17 år när jag började röka. Alltså ingen liten fjortis. Jag minns inte exakt hur det gick till, jag kom bara ihåg att innan det var jag sjukt anti och ville inte ens smaka när folk i min närhet rökte.
 
Jag kommer bara ihåg att jag smakade en cigg från en kompis medan vi väntade på tunnelbanan i globen, fick världens skönaste nicokick och därefter började jag röka när jag var uttråkad. Exempelvis i väntat på tunnelbanan och liknande, någonstans där var jag fast.
Jag som var övertygad om att jag aldrig skulle bli det.
 
Problemet för mig med att sluta är två orsaker.
1. Jag har en medicin som triggar igång ett sådant fruktansvärt röksug som seriöst inte är av denna värld. Om jag inte tar min medicin en dag kan jag ganska lätt gå en hel dag utan att röka.
2. Jag är så jävla rädd att bli av med min tröst. Cigg är som en "vuxennapp" kan man säga. När helst det är jobbigt, när man har ångest, när man är ledsen, stressad, upprörd, så har man ciggen som en backup och något som lugnar ner en.
Ska jag vara helt uppriktig är jag skiträdd för att bli av med den trösten. Även att gå upp i vikt.
 
Sedan kan jag också vara otroligt tjurskallig, så fort det känns som någon annan tar ett beslut åt mig blir jag genast defensiv. Jag vill att det ska vara jag som slutar, jag vill inte att någon annan ska lägga sig i eller har åsikter om hur det går med ett eventuellt rökavslut.
Om någon säger "ska inte du sluta röka?" blir det som en motsatt effekt, jag röker tre extra cigg bara för att markera att jag inte vill att någon annan ska ta ett beslut åt mig.
 
Därför har jag beslutat att när jag väl slutar så tänker jag inte berätta för någon, jag vill varken ha hejarrop eller förmaningar.
När nu det blir, jag blev extremt röksugen av att skriva det här inlägget.
Hejdå.

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback