Lite om deffen.

Ni vet att jag många gånger har klivit upp pisstidigt för att hinna gymma innan jobbet?
Det är slut på det nu. Jag borde kunnat räkna ut det själv men efter att ha läst en bok med vetenskapliga fakta som bakgrund vet jag nu att det inte alls är särskilt gynnsamt.
 
Det minskar förbränningen och ökar aptiten, så jag får helt enkelt leva med att det är crowded på gymmet när jag jobbar "kontorstider".
 
För övrigt är påsken på ingång, jag går ju på deff vilket innebär noll socker, utan några som helst kompromisser. Det blir således inget påskgodis för mig i år, men det gör faktiskt inte så mycket.
 
För eventuellt oroliga därute som tror att deff innebär ren bantning så behöver ni inte vara oroliga att jag har begynnande anorexi eller tycker jag är fet. För att överhuvudtaget kunna träna måste man få i sig näring och även kolhydrater (host host alla nazi-LCHF:are därute), det handlar egentligen bara om att få i sig rätt typ av näring.
Rätt typ av fetter, rätt typ av protein och rätt typ av kolhydrater.
 
Hur som helst, detta ska pågå till början av juni om allt går som det ska (d.v.s jag dukar under för begäret)
Uteserveringeringar i vår går att hantera, även med alkohol men då måste jag dricka rödtjut och leva med att jag blir röd som en tomat i ansiktet, ett eller två glas rött är nämligen jättebra för förbränningen, mer än det är inte lika bra.
 
Det är bara precis i början som det känns lite som ett fängelse och man känner "men vad får jag njuta av egentligen?".
 
Men för det första är det ju faktiskt ingen som tvingar mig att avstå från polarbrödsmackor och påskgodis, det är helt och håller mitt val, sedan tuffar ju livet på som vanligt, man behöver inte avstå från allt kul bara för att man har ett strikt kosthållning, allt går att ordna och jag börjar redan vänja mig vid den nya kosten.
 
Ett tips till alla därute som har tankar på att förändra kosten - se till att ni är pålästa om själva mekanismerna i kroppen som styr förbränning, näringsupptag och energiomvandling, det gör det inte lika abstrakt och man förstår varför man äter en viss sak och inte en annan, exakt hur det påverkar kroppens celler och förbränningen.
Det finns lättlästa böcker för oss n00bs inom området, och alla som äter strikt LCHF skulle nog tänka om om de läste på lite.
 
 

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback