Får man lov att tröttna?

Ganska ofta när jag avstår från alkohol blir jag ofta ifrågasatt som pretto.
 
Av alla hundratals adjektiv som kan beskriva mig tror jag pretentiös är det absolut sista, det vet alla som känner mig. Ändå är det nästan något hotfullt i att inte dricka. "Tror du att du är bättre än mig din jävla nyttig-Petter?".
 
Grejen är att för min del handlar det inte om att jag aldrig mer kommer att inta alkohol, bli packad eller festa. Men jag har tröttnat. Jag är less och jag har haft mitt race, mer än nog.
 
Fler gånger än jag vill erkänna har jag stått på krogen, kollat på klockan och tänkt "Å herregud, det är fan 2 timmar kvar till stället stänger, hur ska jag döda tiden på bästa sätt?"
Eller hoppsat runt mitt i ett danssteg och tänkt "jag tycker inte ens det här är roligt, jag gillar ju inte att dansa"
 
Är det okej att vid blott 22-års ålder ha tröttnat på att gå ut på krogen och dricka?
"Men du måste ju leva lite!" Det är inte att leva att göra saker man inte tycker är roligt och att vakna på morgonen och känna som att man är däckad i influensa.
 
För mig är livskvalitet att vakna utvilad en lördagmorgon, äta en stor härlig frukost och sedan vara kapabel att njuta av hela helgen istället för att ligga gråtfärdig i sängen med en burgare och tre påsar djungelvrål.
 
Jag tvingar heller inte med någon i mitt saft-leverne och det faktum att jag tröttnat på alkohol och krogen har absolut ingen moralisk grund, jag njuter bara inte av berusningskänslan så som jag gjorde förut. Baksmällan är ett lidande för mig som måste vara värt det och det är det långt ifrån alla gånger.
 
Livsnjutning är en högst subjektiv upplevelse, jag tyckte själv förut att alla som inte drack var tråkiga pretton - tills jag själv blev en av dem. Jag tror det är viktigt att man respekterar varandras tycke och smak. Jag har inte förändrats, inte försvunnit och jag finns alltid till förfogande till allt annat än det som innebär att jag måste dansa i 4 timmar alternativt bli berusad.
 
Som sagt, jag har inte övergett det helt, i sommar ser jag fram emot grillkvällar i sommarnatten med kall bira, nattdopp och att bli lite på arslet, det kommer bli helt fantastiskt, men bli inte allt för ledsna om jag inte sitta bakfull på konferensen eller om jag tackar nej till en krogkväll i Stockholm.
 
Fundera istället på allt jag faktiskt säger ja till. Det är bra mycket mer.
 

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback