"Jag är inte razizt"

Men allvarligt talat folks, vad är det här med att i helt irrelevanta sammanhang poängtera att man inte är rasist, oftast felstavat dessutom.
 
"Alltså, jag är inte rasist, men jag har aldrig varit särskilt förtjust i inlagd gurka"
"Jag är verkligen inte rasist men jag tycker att det är dåligt att äpplena på ica kommer från Argentina".
 
Det ironiska är också att det är ofta folk som själva gapar om att man inte får ha svenska flaggor på balkongen utan att bli kallad rasist.
Sen när då undrar jag? Jag har aldrig i mitt liv stött på en enda människa, oavsett härkomst som har sagt att de tycker att en svensk flagga som dekoration på något sätt är rasistisk.
 
Ej heller har jag under mitt 22 åriga liv blivit kallad rasist, trots att jag inte öppet poängterar att jag inte är det. Såvida man inte står på stan och heilar eller dunkar vit-makt musik så är det väl snarare så att folk förutsätter att man inte har något emot främmande folkgrupper.
 
Man kan till och med, mina vänner, tycka att integrationspolitiken suger getpung utan att vara vare sig det ena eller det andra. Då kritiserar man politiken, inte människorna som berörs av den, vilket ju är oss alla. Då ger man en brasklapp till Reinfeldt och co, för jag förmodar att det inte är Kadhija som förra året anlände från Somalien som är upphov till hur vi hanterar integrationen här i Sverige.
 
Det är inte hon, som stiftat lagarna eller som på något sätt reglerar hur vi hanterar folk som kommer hit från främmande länder.
Det skulle vara som att säga "Det är de där jävla iraniernas fel att infrastrukturen i Södermanlands län är totalt ofungerande, ut med dom!"
 
Sedan finns det ju både rasister och nazister, vilket inte är samma sak, kan sägas, men de utmärker sig själva ganska tydligt i alla fall så vi andra behöver inte rista in i pannan att vi inte tillhör dessa grupper.
 
Nej men på riktigt, det blir bara löjligt. Ha era Sverigetröjor och Sverigeflaggor, älska detta igensnöade mörka lilla land ingen kommer någonsin tro att ni är rasister, inte ens invandrarna själva, they couldn't care less.
Vad anbelangar stavningen så stavas rasist med ett s och nazist stavas med ett z.
Racist är den engelska stavningen och razist är bara språkligt katastrof.
 
Tack för mig.

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback