Deffrecept #3

Kyckling med pestosås
 
Ingredienser 4 port:
 
Grönsaker
  • ½ kg palsternacka
  • 1 ask cocktailtomater (250 g)
  • 1 ½ msk rapsolja
  • 1 tsk havssalt
  • 1 burk stora vita bönor (400 g)
 
Kyckling
  • 500 g kycklingfilé
  • 1 tsk citronpeppar
  • ½ tsk salt
  • ½ msk rapsolja
Sås
  • ½ dl färdig pesto
  • 1 dl matyoghurt
 
How to do it:
1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Skala palsternackorna och dela i fyra delar på längden (jag tog 1 palsternacka gjorde de lite mindre bitar än så) Halvera tomaterna. Lägg grönsakerna i en ugnssäker form, ringla över olja och strö över havssalt. Rosta mitt i ugnen 25–30 minuter (det gick dock betydligt fortare än så, snarare 10-15 minuter)
 3. Torka kycklingfilén med hushållspapper och krydda med citronpeppar och salt. Bryn runt om i rapsolja. Stek klart i ugnen till en innertemperatur på 68 grader, ca 15 minuter. (detta steget sket jag i eftersom jag hade färdiga kycklingfiléer
4. Blanda pesto och yoghurt.
5. Skölj bönorna i kallt vatten, blanda med de rostade grönsakerna. 
6. Skiva upp kycklingfilén och servera med sås och grönsaker.
 
Et voila!
 
 
Ska avsmakas imorgon som matlåda. Kan verkligen rekommendera mitt förra recept med kycklingen och sweetchilisåsen, supergott!

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback