Hata hurtiga hälsobloggar.

Ibland kan jag bli så trött så jag spyr på alla "hälsobloggar" som cirkulerar. Allt ska vara så hurtigt och förumstigt och fulla av självklara förmaningar.
 
Igår sökte jag på "deff - dessert" och kom in på en tjej's blogginlägg där hon skrivit "Onyttigheter får man unna sig ibland - men inte för ofta"
Nähä?! Jag trodde nämligen jag dagligags kunde klämma i mig 15 semlor, så fel jag hade.
 
Och ordet "unna sig" är också ett ord jag ryser av och som missbrukas av ätstörda personer.
 
Jag har börjat så smått nosa på en ny kosthålling.
Varför då? Tycker jag att jag att jag är tjock?
Absolut inte! Jag älskar min kropp och därför är jag intresserad över att behandla den så väl jag kan och undersöka vad den behöver och inte.
 
Allt handlar om rivstarter och tvära förändringar, sällan står det om successiva förändringar som får gå i en långsam takt.
Jag tror (jag kan ha fel såklart) att om man söker långsiktiga förändringar så måste det få ta sin tid. Få känna sig fram och lära sig mer djupgående om det man förändrar.
 
Jag har ju tränat regelbundet sen i början på december och det tänkte jag fortsätta med. Nu ska jag rucka på kosthållingen och rökningen får faktiskt vänta.
Det får räcka med att jag ska vänja mig vid att äta torra knäckemackor med kalkonskivor på samt kämpa för att det ska fortsätta vara en naturlig del av min vardag, tids nog kommer rökningen bli en ohållbar del av den livsstilen, men det är då det.
 
Varför måste allt som är förknippat med hälsa vara så polerat och hurtigt?
Ingen skriver att "idag hade jag ett PMS breakdown och mulade i mig två marabouchokladkakor, det var gott" eller "träningen idag var förjävla jobbig och jag fick tvinga mig att avsluta passet - men det gick!".
 
Man läser bara om glada, "fräscha" människor som skuttar till gymmet eller äter sin keso-naturell i ett rent euforiskt rus, inte undra på att så många duckar och ger upp när de kanske förväntar sig att det är så det ska kännas.
 
Jag kan helt öppet erkänna att det inte blev fyra träningspass denna veckan - det blev två.
Anledningarna har varit dels tidsbrist och dels min mens som jag för er skull inte kommer gå in närmare på, men den innebär mycket smärta och därmed ovilja att aktivera mig.
Men jag tränade faktiskt den här veckan, det är inte att förglömma och det är jag stolt över!
 
De mål jag har med min egen hälsa är;
- Tillräckligt med sömn varje natt (lättare sagt än gjort faktiskt)
- Regelbunden träning
- Bättre kosthållning.
 
Och när jag tvingar er läsa om mitt hurtiga hälsoliv ska jag försöka i det längsta att vara så ärlig och oförnumstig jag bara kan.
Och använda ordet "unna sig" väldigt, väldigt sparsamt. Helst inte alls.

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback