Klar hos naprapaten.

Jag gick komma till en gubbe/man med världens söderslang som visade sig vara uppväxt i Gubbängstrakterna. Han hade jobbat som naprapat i 37 år så man kan väl säga att han kunde sin sak.
 
Kortfattat kan man väl säga (för jag förstår att mina ryggbesvär intresserar alla därute otroligt mycket) att ryggontet beror på att jag är överböjlig i ryggen, vilket gör att jag lätt hamnar ur position, att jag har skolios (sned i ryggen), att jag skjuter fram hakan vid alla ansträngande övningar vilket gör att jag belastar ryggen helt fel och att jag lyft för tungt och troligtvis för många repetitioner på goblet squats och marklyft.
 
"När det blir för tungt så blir det att du skjuter fram så här" och så visade han exakt så som jag gör när det börjar bli för tungt för mig.
Troligtvis har jag och min PT tagit oss vatten över huvudet när det kommer till de övningarna och kanske inte tagit min rygg helt i beaktning.
 
Jag kommer fortsätta låta ryggen vila tills ryggontet är helt över, därefter kommer jag väldigt försöktigt återuppta marklyft och goblet squats med betydligt lägre vikter.
 
Hur som helst, jag är jätteglad att jag fick så många bra handfasta råd och tips, han visade exakt hur jag skulle hålla haka/nacke när jag gjorde mina övningar sedan fick jag tejpbitar fastsatta på ryggen och i nacken. När tejpen känns spänd eller känns över huvud taget så sitter jag fel.
 
Om någon annan har ryggproblem rekommenderar jag absolut den här mannen, väldigt trevlig, trygg och proffsig!

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback