Nermalda näbbar - who cares?

Folk gastar alltid om att "visste du att korv innehåller all möjligt skit, dom bara mal ner hela djuret!"
 
Jaha, och? Kan jag känna. Ska man ta livet av en varelse för att göra mat så tycker jag det inte är mer än rätt att faktiskt använda hela, istället för att ta det "finaste" köttet och slänga bort resten.
 
På tallriken vill jag helst inte ha en friterad kycklingnäbb eller stekt gristryne, så länge jag slipper se äcklet så bryr jag mig i ärlighetens namn inte om exakt vilken del det är jag tuggar i mig.
 
Vem har förövrigt bestämt att just vissa delar är trevliga att äta och andra inte? Anticuchos, som jag åt i Peru är bland det godaste jag ätit - grillat kohjärta. Anledningen till att de började äta detta var att spanjackerna när dom invaderade landet åt upp det finaste på kon och kastade resten åt de fattiga, varvid de lärde sig att tillaga de delar som fanns kvar på ett sätt som gjorde det gott och ätbart.
 
Estetiken är en sak, jag köper att det man äter ska se trevligt ut - och det gör inte grisklövar inlagda i gele, men om  jag äter det nermalt i form av exempelvis en korv så är det inga problem alls.
 
Som sagt, tar man livet av en varelse kan man likaväl ta vara på hela djuret, som våra förfäder som gjorde plädar av skinnet, smycken av hornet och smaskade i sig varenda liten sena.
 
Bon apetite på er.

Kommentarer
Cocarolinonne

Hahahah började fnissa högt, friterad kycklingnäbb... Bor för övrigt nära dig nu så du får komma hit någon dag <3

Svar: Eller FJÄDERFÄE som Anna Maria Herbert hade sagt :D wey! Hur jobbar du om dagarna? <3
epicblonde.blogg.se

2013-03-28 @ 20:41:49

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback