Däggdjuren som blir äcklade av di.

Jag förstår inte hur folk kan vara så jävla känsliga för amning.
"Man vill ju inte ha en patte upptryckt i ansiktet när man äter".

Jag har under mitt 21-åriga liv fått en tutte i ansiktet från en främmande människa på offentliga platser. Jag vet inte vilka psykfall de har träffat på men det låter onekligen obehagligt.

Bland allt onaturligt och artificiellt som finns ibland oss har vi liksom glömt bort de mest naturliga basic-grejerna, som amning. Det får man ju ändå säga är den mest naturliga sak i världen.
Att ge sin avkomma di. Precis som alla andra däggdjur.

Ingen utbrister äcklat "Men blä, fyfa-aan" om de ser ett litet lamm dia från mamma får. Inte heller när kaninungar eller hundvalpar gör det. Men om en människa diar sitt barn på offentlig plats tar det hus i helvete.

Det gör ingenting att vi får pattar upptrycka i ansiktet på reklampelare överallt, eller på tidningsomslag. För bröst är ju skapta för att behaga ögat. Eller?

Sluta överreagera, en mamma med ett litet barn har inte så stora valmöjligheter om ungen blir hungrig mitt under restaurangbesöket. Du behöver inte stirra på vederbörande, och de allra flesta mammor (i alla fall de jag känner) viker diskret upp tröjan och döljer amningen med en filt.

Men jag tycker inte ens det ska behövas.
Om ni är så pattkänsliga förstår jag inte ens hur ni lyckas bläddra er igenom en Aftonbladet Klick, det måste vara en oerhört traumatisk upplevelse.

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback