Skönhet har aldrig skyddat oss från olycka.

Jag blev inspirerad av Lady Dahmers inlägg om tjejtidningar och skönhet http://www.alltforforaldrar.se/ladydahmer/2011/october/utkast-okt-27-2011.html

Då vill jag berätta en väldigt privat sak som bisarrt nog är sann.
När jag mår dåligt tänker jag alltid "Om allt går åt helvete nu klipper jag page och färgar håret kolsvart". Så ligger jag och funderar över allt jag skulle kunna förändra med mitt utseende för att få en nystart.

Så hjärntvättad är jag om hur viktigt utseendet är.
Som om det skulle spela någon roll vilken frisyr jag har om det är insidan som skaver.

Men gräver man lite djupare inser man snart att det tankesättet inte är särskilt ologiskt med tanke på vilka värderingar man blir matad med sedan barnsben.
"Så går du ner 3 kilo på 2 veckor", "Så får du den perfekta looken".
Man får lära sig hur man ska må bättre med sig själv - men förändringen måste ske på utsidan.

Det står väldigt få rader om hur man förbättrar sin självkänslan utan att göra dessa justeringar eller hur man lär sig älska sig själv - precis som man är.

Vi har fått lära oss att det yttre är av största vikt för att må bra. Men tar mig sig en titt runtomkring sig inser man snart att det är en ren lögn.
För om det vore så enkelt som att skönhet generade i lycka hur kommer det sig då att Marilyn Monroe, en av världens största sex-ikoner dog i överdos av baributaner endast 36 år gammal?



Eller att modellen Ruslana Korshunova valde att avsluta sitt liv, trots en strålande karriär 26 år gammal?



Vi lurar oss gärna att tro att skönhet skonar oss från livets alla baksidor, om man är snygg så är ens partner aldrig otrohet. Om så vore fallet skulle aldrig Tiger Woods aldrig bedragit sin hustru Elin, som av många anses vara en av världens vackraste kvinnor, Sienna Miller är inte heller direkt ful, trots detta pippade hennes man med barnflickan.





Jag menar inte att det är fel att bry sig om sitt yttre, men vi måste börja förflytta det överdrivna fokus som finns på utseendet och förstå att välmående är en långt mer komplex mekanism än bara ett vackert tryne.
Skönhet varierar dessutom beroende på vem du frågar och var i världen du befinner dig.

Men det inre välmåendet är allomfattande och av högsta vikt när det kommer till lycka.
Det är dags att vi lär oss hur vi vårdar vårt inre, för utan det spelar resten ingen roll.

Kommentarer
Pernilla Wallette

Ja, vad fint skrivet. Och så viktigt och så sant. Det kan inte skrivas för lite om det här, egentligen. Och trots det så skrivs det alldeles för lite om det här,



kram nilla

2011-10-30 @ 20:25:23
Bloggadress: http://ekdungen.blogspot.com

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback