Måste girl power vara fjantigt?

Förlåt men är det bara jag som typ garvar lite (samtidigt som jag gråter) när jag ser löjliga tjej-inriktade saker som dessa?
 
Allt som har med tjejer att göra som ska stärka vår självkänsla är prytt med rosa och gulliga symboler som gör det hela omöjligt att ta seriöst.
Var ska jag börja? Bara det faktum att kampanjen faktiskt heter "Girl 4 president". 4 istället för for, så jävla hippt och coolt och girlie att man nästan kräks lite i mungipan.
 
Förutom detta en massa löjliga stjärnor och symboler som får mig att tänka på mina barbie-tidningar jag läste när jag var liten.
Varför sitter så få kvinnor på höga poster i näringslivet? Ja kanske för att de matas med dessa oseriösa "girl-power"-fjanterier från barnsben,
 
Allt som ska stärka kvinnors/tjejers självkänsla känns helt ärligt bara förlöjligande. Vi elimineras till fnittrande, sminkpratande muppar, det har jag själv upplevt live and in action när jag åt middag med min dåvarande vän och hennes kille samt dennes vänner.
"Hö hö, ni tjejer kan ju sitta där och prata smink". Och prata smink. Jag kan erkänna att jag ibland diskuterar smink med mina tjejkompisar, möjligen vilken foundation som är bäst eller liknande, men det är inget alltför vanligt förekommande samtalsämne.
 
Vi pratar om USA-valet, om politik, om killar, om mat, om karriär och andra saker som jag tror att de flesta pratar om.
Om man nu ska stärka tjejers självkänsla, to hell med allt glitter och rosa, lär istället tjejer hur man tar plats på ett arbete, hur man klättrar i karriären och gör det såsom man skulle presenterat det för vilket person som helst.
 
Jag kan ta till mig budskap utan att det måste vara omgärdat av rosa glitterhjärtan, såpass intellektuell och kapabel är jag som människa.
För det är det vi är, människor i första hand, tjejer i andra.
 
Det finns inget som stör mig så mycket som när man vid middagar och fester ska dela upp sig i lag. I ena hörnet sitter grabbarna och pratar motorer och whiskeysorter, i andra ska vi brudar sitta och fnittra om diors senaste mascara (ett samtalsämne som förövrigt tar slut väldigt fort, det finns liksom inget att egentligen diskutera)
 
Jag förstår att man vill prata om det man tycker är mest intressant och på grund av samhällets förväntningar och krav blir tjejer mer tjejiga och killar förväntas vara manliga och vara intresserade av vissa saker, men jag lovar att det finns tusentals samtalsämne som faktiskt är intressant för båda grupper.
 
En parodi jag gjorde av ren irritation anno 2008
 
Det jag vill ha sagt med mitt inlägg är att om vi kvinnor ska bli tagna seriöst där ute i den stora världen så måste vi ta oss själva på allvar först.
Framförallt så måste vi framställas på ett sätt som gör att man kan ta oss på allvar - och det är inte genom en kampanj som heter "Girl 4 president". Adjö.
 

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback