Nästa pandemi på G?

Jag kan bli så arg på det här jävla landet ibland, framförallt när det gäller vintrarna. Förutom mörkret och den obarmhärtiga kylan ska vi även stå ut med kräksjukor, influensor och förkylningar.
 
Jag blir nervös när jag börjar läsa olika "jag-är-sjuk-statusar" på facebook, framförallt när dessa eskalerar i mängd.
Nu dricker jag minst två glas enchinacea om dagen, de lärde tvista huruvida det verkligen fungerar (men så är det väl alltid med naturläkemedel, framförallt mot förkylning?) men det känns som att allt som eventuellt kan fungera är värt att testa just nu.
 
Jag fixar inte att vara sjuk, jag bara gör det inte. Feber och spyor, fine, det jag inte fixar är att snora och hosta illa i över tre veckor, det är det som är så fruktansvärt jobbigt.
Den där andnöden, hostattackerna, berget av snorpapper som håller i sig så förbannat, fruktansvärt jävla länge är det så gör mig galen.
 
Och med galen menar jag galen, jag går runt och är arg under den perioden, antecknar ner hur det känns varje dag och jämför med hur jag kände sist jag blev sjuk, samt beräknar hur länge jag ungefär var sjuk sist. Sedan biter jag ihop och väntar, bockar av dagar tills jag statistiskt sett borde vara frisk.
 
Ni vet när man känner sig dålig och egentligen inte orkar prestera lika mycket på jobbet, när arbetet blir ansträngande men man ändå är för frisk för att stanna hemma? Att ha det så i tre veckor får en ju att vilja lönnmörda någon.
 
Det känns som att Sverige på vintern är en enda härlig smitthärd. Alla sjukdomar går runt, runt, runt från September till typ Maj, för våren är ju också en förkylningsperiod den med. I två underbara månader slipper vi allt snor och slem och äckel, hurra.
 
Detta fenomen måste ju vara mer eller mindre unikt för Norden? Eller springer folk runt med näsorna i lambinäsdukar 5 månader i streck även på Bahamas?
 
Fast egentligen, man får faktiskt vara glad att det bara är lite snor och att ens kropp är så himla duktig på att slå alla bakterier på käften (tack kroppen, du är asduktig verkligen, ska försöka hjälpa dig så gott jag kan, förlåt för att jag förpestar dig med cigg, jag ska sluta snart)

Men ja, förkylning är irriterande, jag återkommer med om enchinacean verkade eller ej.

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback