Jag är en hycklare.

Jag har varit emot vissa saker av rena principskäl, detta låter jättetöntigt men jag är en väldigt ifrågasättande person som ibland kan störa mig på att folk inte bryr sig särskilt mycket om vad som händer runtomkring i världen.
Inte ens vad som händer här i Sverige.
 
Ibland önskar jag att jag vore mer obrydd och sket i det mesta, men det är inte särskilt lätt alla gånger.
 
Ett exempel på saker jag förut tvärvägrat men till slut givit vika för är 
1. Amerikanska flaggor på kläder. Jag gillar inte USA som nation (well, det är egentligen en samling nationer). Jag tycker generellt sett att folk har en otroligt skev människosyn och trots att det klassas som ett I-land så är det fullt av bakåtsträvare.
Medan andra länder kämpar för abort-och homo-rätter så gör USA precis tvärtom. De kristna fanatikerna får gapa lite för högt om både homosexualitet och aborträtt.
Jag köper religionsfrihet men inte på bekostnad av andras frihet. Det är okej att du tycker att abort och/eller homosexualitet är fel, det är din åsikt som du är berättigad till - men, det betyder inte att en hel nation ska leva efter dina moraliska preferenser.
 
De påstår sig vara kristna men är så inhumana att man smäller av.
Därför vill jag inte gå med deras flagga och allt vad den representerar på min kropp, tyvärr är de flesta ap-snygga tröjor försedda med en USA-flagga, så trots min avsky går jag ändå runt och bär på den.
 
2. Kors
För det första är jag inte kristen och det är en kristen symbol, för det andra känns det tämligen makabert att gå runt med en avrättningssymbol på sig.
"Åh vilka fina örhängen, är det giljotiner?" eller som att ha ett halsband med elektriska stolen på.
"Den här för mig står för alla människor som har blivit elade till döds".
 
Men, jag erkänner, jag är en hycklare, jag går runt med både kors och USA-flaggor på mig numer.
 
Jag har till och med varit sugen på att köpa en pälsväst, men där går faktiskt min gräns, hade jag kunnat köpa en päls där man till 100% kunde garantera att minkarna fått leva i stora inhängnader med bra mat och stimulans och att sättet de dog på var smärtfritt så fine.
 
Men nu finns inga sådana garantier, det är kanske inte ens en mink utan mest troligast importerad päls från länder där djurhanteringen är fruktansvärd.
 
Alla sitter och bölar till PETA-videos sen går de ändå och köper en jacka med pälskrage som de inte har en aning om varifrån pälsen kommer ifrån, jag betvivlar starkt att man ens bemödar sig med att fråga butiken (men de vet förmodligen inte heller)
 
Världen kommer kanske inte bli så mycket bättre av att lilla jag skiter i att köpa pälsföremål, men jag har i alla fall tagit ställning till att jag inte vill supporta en grym industri med mina pengar.

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback