Nej, cyklister ska inte ta mer plats i trafiken.

För ett par veckor sedan när jag satt på tunnelbanan snokade jag på framsidan av en tidning som någon satt och läste.
Där stod det: "S-politiker uppmanar: cyklister, ta mer plats i trafiken".
 
Jag är ganska hård i mun när det kommer till just cyklister, men jag tycker ändå de är fantatiska. De trampar fram i ur och skur, de lättar på trycket för både kollektivtrafiken och biltrafiken i Stockholm och andra städer, de är miljövänliga och om inte annat främjar de sin hälsa.
 
Men, cyklister är i vissa fall självmordsbenägna och bland de mest farliga i trafiken. Att be dessa "ta mer plats" är inte bara livsfarligt utan också helt idiotiskt.
För det första orsakar cyklister som cyklar i bilvägar redan trafikstockningar som det är. De cyklar i godan ro mitt på en 50-väg där det inte alltid går att köra om p.g.a mötande bilar.
 
Då ligger man alltså bakom cyklisten i ca 5km/h med en pärlband av bilar bakom sig som kanske inte ser orsaken till varför det går trögt längst fram och ger sig på att försöka köra om hela faderullan.
 
En gång hamnade jag bakom en hurtig motionär på en 70-landsväg utan möjlighet att köra om, det är livsfarligt eftersom det kan komma någon i 70 blås bakom mig som inte hinner bromsa in i tid. Då blir inte bara jag utan troligtvis cyklisten också köttfärs.
 
Det andra problemet är att cyklister inte verkar vara medvetna om hur svåra de är att se. Skillnaden på en gångtrafikant och en cyklist är att gångtrafikanten aldrig rör sig jämns med bilen, utan ofta framför på synligt avstånd.
Cyklisterna å andra sidan kör precis i den döda vinkeln och dessutom rör de sig ganska fort.
Det är mitt ansvar som bilförare att alltid ha koll på döda vinkeln, men skulle jag ständigt se mig över axeln under bilkörningen kan ni förstå att det blir ganska svårt att se vart fan jag kör någonstans.
 
 
Cyklisterna har också rätt i trafiken, men att "ta mer plats" och försöka hävda sin rätt gentemot ett stort fordon är inte särskilt genomtänkt.
Man kan ju gissa vem som klarar sig sämst om det smäller, en oskyddad cyklist eller jag i min bil.
 
En annan spännande sak är cykelbanor som korsar vägar. En gångtrafikant ser alltid så det är fritt (oftast) innan de sätter ut foten och knallar över, cyklister däremot kan komma farande, från döda vinkeln och rakt ut på vägen.
Återigen är det mitt ansvar att hålla koll, men en smal cykeln i periferin är inte alltid så lätt att se och dessutom är det alla trafikanters ansvar att inte åka/gå ut på en väg utan att se sig för först.
 
Även om jag har högerregeln på min sida betyder inte det att jag kan gasa rakt ut i en korsning och förvänta mig att alla ska hinna nita för min skull.
Det handlar om respekt dels för sig själv men även för andra trafikanter. Det är inte bara jag som är i fara om jag måste tvärnita någonstans utan även bilen bakom mig och eventuella gångtrafikanter.
 
Så nej, kära cyklister, försök er inte på att "ta plats", det är onödigt och faktiskt farligt. Jag försöker alltid titta efter er och ser till att respektera er rätt på vägbanan, men allvarligt talat utsätt er inte för den livsfaran.
Jag vet att ni tappar fart när ni måste stanna inför korsningar, men det är en ganska trivial sak i jämförelse med vad som kan hända om en bil kör in i er.
 
Jag som bilist ser mig för, jag kollar en gång extra jag ser även till att ha ögonkontakt med såväl gångtrafikanter som med andra bilister i situtioner där det är viktigt att verkligen bekräfta att man sett varandra och har koll på vad den andra tänker göra härnäst.
 
Better safe than sorry mina vänner, jag lovar att hålla koll på er, men ni får faktiskt hålla koll på mig också.
Ömsesidig respekt är en ganska enkel och billig livförsäkring.

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback