Skolsystemet passar inte alla.

Under min skolgång var det en enda lärare som bortsåg från min virrighet med småuppgifter och läxor och faktiskt såg mina kvalitéer.
 
Mitt sista inlämningsarbete var en massiv uppsats där jag hade researchat, intervjuat, analyserat och fördjupat mig i ämnet. Jag fick MVG på den och när det var dags för betygssättning sa hon:
"Du har förvisso glömt att lämna in vissa småuppgifter, men du har helt klart visat dina kunskaper och du får MVG i ämnet".
 
Den enda.
 
Jag kunde skriva MVG på proven, lämna in 10-sidiga djupanalyserade uppsatser men glömma en och annan läxa, därmed fick jag kraftigt sänkt betyg och i värsta fall IG.
Om det rörde sig om för lärandet viktiga uppgifter kan jag ha en viss förståelse, men hur kan en liten läxa få stå över betydligt mer avancerade prov på kunskap när man bedömer ett betyg?
Hur kan den icke inlämnade läxan "Describe how Nancy found her lost dog, chapter four" får rasera ett betyg från en person som påvisat utmärkta kunskaper alla kategorier som krävs för ett högsta betyg?
 
Det frångår enligt mig all logik som finns.
 
I gymnasiet hade jag en franskalärare med förkärlek till att höra sin egen röst. Jag vet inte om han blev lärare för att han gillade att prata eller om han över huvud taget hade någon passion för att lära ut.
Vid ett tillfälle påpekade jag att jag har svårt att ta till mig kunskapen när han höll sina monologer framme vid tavlan och gav förslag på andra metoder alternativt att jag kunde få andra uppgifter att göra.
"Vad bra att du ger konstruktiv kritik, jag tar den till mig och jag ska fundera på vad jag kan ändra på".
 
Han ändrade ingenting, skall nämnas.
 
Ofta var det så, att lärarens röst som tuggade på framför tavlan gjorde att man till slut tappade all fokus. "Men hallå, detta kan jag läsa igenom i boken och då får jag dessutom använda min egen hjärna för att ta till mig informationen" kände jag ofta och det slutade med att jag kluddrade blommor i mitt anteckningsblock medan det monotona informationsupplysandet blev som ett dovt bakgrundsljud.
 
Jag hävdar inte att ovan nämnda utlärningssätt är fel, dock hävdar jag att det inte är ett sätt som passar alla och jag tycker det är befängt att ett betyg kan stå och falla på enstaka, väldigt simpla uppgifter som ibland försvinner i röran när man studerar tiotal ämnen samtidigt.
 
För min del blev det en aha-upplevelse när jag efter min påbörjade medicinering fick chansen att tenta av ämnen. Jag fick tenta av religionskunskap A, jag fick ett skelett på vad som skulle ingå i tentan, några böcker och sedan var det varsågod att börja plugga.
 
Jag stängde in mig på rummet med mitt snabbkaffe, långt borta från uttröttade lärare och hormonstinna klasskamrater och började plugga som jag aldrig pluggat förr.
Fördelen för mig var att jag kunde anpassa plugget helt efter mina egna energinivåer. När jag var som mest speedad satte jag tänderna i böckerna, markerade, strök under, skrev ut stödord och så vidare.
När energin och fokuset började sacka kunde jag släppa pluggandet och på så sätt blev mitt studerande effektivare än det någonsin varit.
 
Till slut var det dags för dagen D. Jag fick sätta mig i ett litet rum, jag fick några timmar på mig, tror det var runt 2-3 och sedan var det bara att sätta igång.
 
För en gångs skull hade all information stannat kvar i hjärnan och jag slutförde provet med en känsla av att jag hade full kontroll över situationen och alla svar jag precis skrivit ner.
 
Resultatet blev MVG, full pott och det blev på ett sätt ett kvitto på att jag hade hittat den studieteknik som passade mig bäst och jag är övertygad om att om jag fått den möjligheten innan hade mina betyg varit betydligt bättre än vad de blev.
 
Så vart vill jag komma med allt detta? Jo, att skolans fyrkantiga sätt inte passar precis alla. Att vissa får skitbetyg inte för att de är korkade eller oengagerade, utan för att de blir oengagerade att det sättet de blir lärda på.
 
Jag förstår att lärarna redan axlar ett tungt ansvar som det är, jag förstår också att det kan vara knepigt att individanpassa alla undervisning. Men värt att tänka på är att det kan gynna många att det åtminstone finns något alternativ samt att vissa inte orkar lyssna på det långdragna tuggandet framför tavlan utan skulle lära sig mer av att få sitta ostört och läsa det som läraren säger istället - och det är inte särskilt svårt att erbjuda det.
 
Vad beträffar småuppgifter och läxor anser jag personligen att dessa mest är i vägen. Läxor, fine, men fokusera hellre på för undervisningen viktiga och relevanta uppgifter.
Har man ett tiotal ämnen som man studerar samtidigt och alla lärarna (som sällan verkar reflektera över att man faktiskt inte bara läser deras ämne) pruttar ut lite ifyllnadspapper hit och dit är det väldigt lätt hänt att de försvinner i den massiva högen av annat skolarbete, framförallt får stå bi för läsning inför prov och stora uppsatser som ska lämnas in i olika ämnen.
 
Jag vet inte om lärare strikt måste fylla vissa kriterier för att ge ett visst betyg eller godkänna i ett ämne, oavsett vad så måste någonting förändras på den fronten. Om inte annat så dödar man ganska effektiv lusten att lära för en elev som slitit livet ur sig inför prov och uppsatser genom att tillintetgöra allt detta för att några förbannade läxor inte blev inlämnade.
 
"Calle talar flytande engelska, har full pott på hörförståelsen, klarar proven med bravur och skriver MVG-uppsatser, dessvärre lämnade han inte in läxan om hur man frågar efter andra storlekar på klädaffären, därmed blir han underkänd".
 
Makes sense. Eller?

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback