Ridning utomlands.

Jag älskar ju att rida och passar därför på att göra det så fort jag är utomlands.
 
Hittils har jag bara gjort det i två länder, Kroatien och Portugal. Det är ganska annorlunda att rida utomlands jämfört med här i Sverige. För er som inte har en aning om hur man rider alls kan jag bara kort säga att det vanligaste sättet att rida i Sverige är s.k engelsk ridning. D.v.s sträckta tyglar (inte att man drar hästen i munnen utan bara har kontakt med munnen på den) och lodrät sits i sadeln.
 
I Kroatien red jag på ett turistställe. Det var jag och en massa bortskämda tyska ungar på runt 11 år, varav en som garvade åt min ridutstyrsel (well, normala människor packar inte med sig ridkläder på en utlandssemester) ramlade av hästen vid ett enkelt litet hopp över ett dike vilket jag garvade ganska gott åt med tanke på hennes självgodhet.
 
 
Jag fick den segaste, tjockaste kusen och hamnade längst bak i ledet. Han som ledde turen ville att jag skulle piska hästen med ett långt spö jag fått vilket jag vägrade, det var 30 grader varmt och min stackars pålle flåsade av värmen så jag var lite yolo och sket i vad han sa och hamnade fem meter från alla.
 
Här hade man inte kort tygelfattning utan insisterade på att tyglarna skulle hänga löst under hela ritten. Dessutom hade man grimma och träns, vilket var lite märkligt.
 
I Portugal fick jag rida på en galen Andalusier. Han som ledde turen (det var bara han och jag som red) red på en unghingst, för er som inte vet så är hingst bland det svåraste man kan rida, då de inte är kastrerade har de fullt av testosteron och inte minst energi i sig. Addera därpå att det var en ung och inte helt inriden häst så förstår ni.
 
Min häst som verkade väldigt snäll i ridhuset började dampa järnet så fort vi kom ut. Hon brallade sig (alltså typ kastade sig hit och dit och försökte skena) jag som var en aning ringrostig blev såklart livrädd - något som hästar väldigt lätt känner av och då blir mer spralliga och oroliga.
 
 
Den sista biten på turen satt jag och bad för mitt liv och önskade att turen någon gång skulle ta slut. Jag kunde inte riktigt njuta av den vackra naturen omkring mig då jag hade fullt sjå med att hindra min häst från att inte bränna rakt ut i de vackra vinodlingarna.
 
Nu har jag i alla fall bokat en ridtur i Egypten, ett stall som verkar väldigt seriöst och där hästarna är väl omhändertagna (något som annars kan vara ett problem utomlands) så vi får se hur det blir. En ridtur på stranden har jag alltid drömt om så det ska bli fantastiskt!

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback