Fuck erat "pro life"

Det finns få saker som gör mig så provocerad som just konservativa amerikaner. Anledningen är egentligen inte att deras åsikter skiljer sig från mina - det kan jag köpa, det som gör mig vansinnig är att de pressar ner sina, enligt mig, ofta idiotiska och helt onyanserade åsikter i halsen på alla andra.
 
Vad gjorde mig arg idag då?
För att förklara lite omkring allting måste jag ta det från början.
På MTV går en serie som heter "Teen Moms", där får man följa ett gäng tjejer som blev gravida som sextonåringar. Ett av paren valde adoption, det är det paret som höjs till skyarna i serien, inte bara av fansen utan av den icke objektiva psykologen Dr. Drew som håller i uppföljningarna som är i slutet på alla säsonger.
 
Visst är det oerhört starkt av ett par 16-åringar att ta beslutet att adoptera bort sin barn, något många andra inte skulle klara av, av helt naturliga skäl, det är nog det absolut jobbigaste - om inte snudd på omöjliga en mor och far kan göra.
 
De adopterade bort barnet till en kristet (of course) välställt par som verkar ha blivit underbara föräldrar till den lilla flickan.
 
Det är väl jättebra?
Här kommer problemet - på deras fanpage, som läses av tusen åter tusen amerikanska ungdomar skriver de att de har attendat på en "Pro-life"-konferens. Ungefär där förlorade jag all form av respekt för det här förnumstiga paret.
 
Det är helt okej att tycka att abort är fel, men att skräna ut det och att faktiskt arbeta för "Pro-life" tycker jag är rent ut sagt förkastligt.
Tanken med abort är att det är individens beslut, framförallt kvinnans. Det är nämligen hon som i värsta fall mot sin vilja måste bära ett barn i 9 månader och sedan föda det. Jag tycker det är självklart att det alternativet skall finnas, sedan är det upp till var och en.
 
Om du är emot abort - gör inte en abort, simple as that. Sedan kan man tycka vad man vill om att det redan är ett liv men jag skulle inte vilja leva i ett samhälle där kvinnor tvingas bära och föda ett barn mot sin egen vilja. För det är just kvinnan som får ta den smällen, det är knappast någon som pekar på den blivande fadern och säger "Titta vad han ställt till med!"
 
Vi vet alla hur det går till i länder där abort är illegalt - de utförs i alla fall och i värsta fall med dödlig utgång av desperata kvinnor som helt enkelt måste göra det.
 
Men självklart ska glättiga kristna amerikaner gasta ut sina åsikter och kräva att deras subjektiva moraliska preferenser ska gälla för alla.
Ska jag vara helt frank tycker jag de kan ta sin "Pro life" och köra upp den långt upp i röven, det är bara ett bevis för deras totala avsaknad av förmåga att sätta sig in i någon annans situation.
Vad som gör mig nästan mest ledsen är vilken ångest de åsamkar de kvinnor som aldrig någonsin skulle klara att adoptera bort sitt barn men som absolut inte kan behålla det, alla de som helt enkelt varit tvugna att ta bland de svåraste besluten som finns.
 
Jag respekterar i allra högsta grad alla de beslut som finns att ta vad gäller en oönskad graviditet, vare sig det är att adoptera bort barnet, göra abort eller behålla, alla är de lika svåra beslut för de inblandande, men vad jag inte tål är när folk har mage att peka med pinnar åt någon annans beslut och dessutom inte inse varför det är nödvändigt att det är just det, ett personligt beslut och ingenting som samhället har rätten bestämma åt en.

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback