Mina bästa ekonomitips.

  • Öronmärk
- Om du vet att du ska till frissan och att det kommer kosta 400kr så låt inte pengarna ligga på kontot utan pytsa in dem i på ett sparkonto där du ska nå dem. Gör så med alla små och stora utgifter du till 100% säkerhet vet att du kommer ha en månad. På så sätt har du koll på hur mycket pengar som faktiskt blir kvar att röra sig med och det minskar risken för att spendera pengar man inte har.
 
  • Casha allt som går
- Cash is king som man säger. Du vill ha en dator för 6000, istället för att ådra dig en delbeltalning på flera månader, betala hela kalaset med en gång istället, efter att alla räkningar är betalda och du vet att du har pengar över för det nödvändiga den månaden. Visst är det surt när man måste punga iväg en så stor summa på en gång, men det är så mycket varan kostar, det enda som händer är att du får snåla resten av den månaden, men du slipper allt vad räntor och avgifter heter och bäst av allt - det du köper är betalt och klart och bara ditt.
 
  • Delbetala med dig själv
- Om du inte kan, som ovan betala en så stor klumpsumma på en gång, delbetala med dig själv istället, med det menas att om du ska köpa en dator för 6000, lägg undan 3000 ena månaden och 3000 andra, ju mindre du kan lägga undan desto längre får du vänta på att köpa det, men å andra sidan är det du som har kontroll över köpet och hur mycket pengar som faktiskt går åt och återigen - inga avgifter, ingen ränta.
 
  • Gör en önskelista
- Du kommer att köpa onödigt skit som du egentligen inte behöver, let's face it. Skriv en lista på alla saker som du inte nödvändigtvis behöver, men vill ha. Jag har bland annat en ny träningsbag och schyssta träningskläder på min, jag måste inte köpa det den här månaden, men nästa tänker jag göra det. Successivt kan man bocka av sin önskelista och strö ut den över flera månader.
Om du t.ex har suktat efter ett par nya jeans kan du köpa det och lite annat smått på din önskelista en månad och sedan låta de andra grejerna vänta till nästa.
 
Önskelistan kanske aldrig tar slut, men den kortas av och förnyas och du får en översikt på vad för saker du har köpt och vilka eventuella utgifter som kommer att komma.
 
  • Kategorisera nödvändigt/icke nödvändigt
- Du dör knappast om du inte kan köpa en ny blus denna månaden, däremot kommer du troligen förfrysa fötterna om du traskar omkring i ett par håliga vinterskor när det är 20 minus ute. Ibland får man låta mindre roliga utgifter gå före de roliga men inte lika nödvändiga kostnaderna. Tänk på att du alltid kan handla den nya blusen nästa månad och tiden går ju fort när man har roligt.
 
  • Om problem uppstår - prata med företaget
- Om du får en räkning eller en påminnelseavgift som du med säkerhet vet att du aldrig kommer kunna paya innan sista betalningsdatum - ring företaget eller kreditbolaget direkt. Nästan alltid kan man utan vidare skjuta upp betalningen en månad om man förklarar situationen, de brukar alltid vara medgörliga och om inte annat finns det alltid möjlighet till att ordna delbeltaning.
 
Jag själv hade en månad utan lön när jag bytte från mitt förra jobb till mitt nuvarande, då ringde jag till alla företag dit jag hade räkningar att betala och förklarade sonika att då och då kommer min nästa lön, inte en enda motsa sig att skjuta upp räkningarna.
 
Är din situation mer problematisk än den beskriven ovan ska du ändå ringa och föra en dialog med företaget/kreditbolaget. De är varken elaka, fyrkantiga eller ute efter att försätta folk i personlig konkurs, tvärtom är de ofta otroligt hjälpsamma och alltid finns det någon lösning på det hela.
 
  • Spara för bövelen
- Ett sparande kan vara litet och smått beroende på vad man kan avvara. Pytsa in alla pengar som blir utöver det du brukar leva för, så som skatteåterbäringen är egentligen ganska smart att utan vidare lägga på sparkontot. När jag blev bestulen på hela min lön i mars förra året hade jag varit ganska fucked om det inte vore så att jag faktiskt hade en hel månadslön undanstoppad. 
Spara så mycket du kan spara, det kan vara alltifrån några hundra till ett par tusenlappar, men försök att inte pilla på dom pengarna om det är absolut nödvändigt (t.ex bilen går sönder eller du behöver gå till tandläkaren akut).
 
  • Få inte panik om pengarna tar slut
- Om du haft väldigt mycket utgifter en månad och inser att du har typ en 500 kvar och det är 2 veckor kvar till löning, försök i den mån det går att inte få panik och stoppa huvudet i sanden. Försök istället räkna ut vad som faktiskt går att göra med den 500 lappen för att utnyttja den bäst. Det blir en jäkla massa nudelpaket, exempelvis. Skämt åsido, det kan till och med vara så att den räcker de två veckorna, men se till att den räcker så långt det går.
Givetvis har du ju betalat alla räkningar innan du står med 500kr kvar på kontot, har du inte det så är du tamigfan helt hopplös.
 
 

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback