Vänskap och pengar.

Ibland är man av olika anledningar helt black. Det betyder på Stockholmsslang att man inte har ett enda öre.
 
Jag och min bästa vän har ett väldigt avslappnat synsätt på det där med pengar och det känns så himla skönt. Jag "lånar" aldrig till en fika om det skulle vara så att hon inte har råd med en lunch just då - jag bjuder. 
Samma sak om vi handlar mat, oavsett om det är mat som till större delen går till hennes eget hem och inte till middagen vi köper betalar jag ändå hela kalaset varannan gång och hon gör samma sak.
 
What goes around comes around är ett uttryck som stämmer ganska bra i det sammanhanget. Det finns massvis av skäl till att man ibland är utfattig i slutet på månaden. Trasiga bilar, elräkningar med mera och det känns så bra att ha den typen av symbios i en vänskapsrelation.
 
Man säger ju att pengar och vänskap helst inte ska beblandas, och så är det ju, men just det där att man kan bjuda och bli bjuden lite då och då känns riktigt fint, vi turas om med att vara varandras "sugar daddies" om det skulle vara så att den ene har en tom plånbok och det är liksom ingen big deal.
 
Jag tror starkt på att om man bjuder och är generös (med vissa begränsningar när det gäller folk man inte känner så bra, såklart) så får man det alltid tillbaka. Så är det i alla fall med oss, jag skulle aldrig drömma om att "låna ut" pengar till henne om vi går ut och äter, och ibland behöver man inte ens vara black för att man just den dagen känner för att bjuda en fin vän på en middag, det gör man enbart för att man vill det.

Kommentarer
Anna

Jag älskar dig

2013-01-26 @ 01:18:23
Bloggadress: http://dearstarla.tumblr.com

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback