Back to life.

Aldrig har jag känt mig så eländig när jag kommit tillbaka från en semester. Bortsett från en underbar ledighet har mina sista semesterdagar kantats av riktig jävla otur.
För det första blir jag dunderförkyld. Ett snorlager som aldrig tar slut, slemhosta, abropå det, damer och herrar måste jag sticka in ett råd;
Om ni har slemhosta - ta aldrig, aldrig hostdämpande. Det slemmet måste upp, det är fyllt av bakterier som kroppen måste bli av med. Dämpar ni hostan stannar det kvar där = läkeprocessen tar mycket längre tid och det kan eventuellt utveckla sig till en lunginflammation. Har ni jobbig slemhosta ska ni be er läkare skriva ut exempelvis Mollipect som är slemlösande. Hostdämpande mediciner ska bara tas till natten så att man kan sova.
Och frågar du en person som har erfarenhet av det här problemet kan jag säga att de receptfria hostmedicinerna är ungefär lika effektiva som vatten. Nog om det.
 
Så förutom detta oändliga lager snor och äckelhostor fick min mamma för sig att svimma och spy klockan 02:30 min sista semesterdag. Och jag fick torka upp min första spya, det var traumatiskt, men självklart tar jag hand om min älskade mor. Men spyan blir aldrig mindre äcklig bara för att den kommer från någon man älskar. Tyvärr.
 
Och som grädde på moset valde Bettan att helt sonika börja juck-åka (kanske har hon inte fått något på länge, den gamla nuckan) när vi stannat för rast i Ödeshög, påväg hem idag. Både jag och mamma var skittrötta och ville bara hem, men tack vare en väldigt, väldigt snäll Björn som ju är en erfaren volvoägare och som vägledde oss via telen så kom vi till slut iväg.
 
Nu är jag hemma. Svettlökar värre än en biggest-looser-deltagare efter ett maraton, en lila vagel på ena ögat, hår som står åt kanter jag inte trodde det kunde stå, avskavt nackellack, semesterhull och diverse slembobbor som kommer ut från antingen näsa eller min.
Jag har varit porrigare om man säger så, men det ger jag blanka fan i.
 
Nu har jag gnällt av mig, i nästa inlägg ska jag skriva om allt fantastiskt jag var med om och även bjuda på lite citat från min mormor som kläcker ur sig så roliga saker att man nästan pissar ner sig var gång man besöker henne.
Och trots att jag börjar jobba imorn (ja, jag gillar mitt jobb, men ledighet är skönt, det ska gudarna veta) så är det ändå lite, lite skönt att sitta här i min egna, nybäddade säng och njuta av tystnaden i lägenheten.
Jag har varit så mycket kring folk jag tycker väldigt mycket om den här semestern, det är skönt att få smälta allt lite.
 
Jag väljer att avsluta inlägget med en kass webcambild på detta underbara loppisfynd jag gjorde för 50 riksdaler, en äkta gammal svagdrickekagge med trähållare runt, jag som älskar lantliga detaljer blev dökär i denna.
Fin va?

Kommentarer

Namn Kom ihåg mig?

Mailadress

Bloggadress


Trackback